skolaa

Sitter just nu i skolan och har precis läst klart ett mail som våran bankkunskap lärare
Anna skickat ut till hela klassen om våran redivisning vi hade igår
men måste ju få skryta lite;)


Hej på er alla!
Måste får berätta en solskens historia.
Vi håller just nu på att slutredovisa "Riksbanks projektet" inom kursen bankkunskap. Sals brist och tids brist gjorde att jag kastade in tre elever att redovisa i FINEK KY salen där det satt 12 elever som hade lunchrast innan det var dags igen för föreläsaning av av Thomas Andersson.
"Hinner vi låna lokalen i 20-30 minuter för en redovisning?" frågade jag. - "Jodå, det är okay", fick vi till svar. Eleverna från Finek 08 gjorde milda protester mot att behöva redovisa inför en "vuxen" grupp. Men vi tutade och körde på.
Vid slutet av redovisningen (hör och häpna) så fick de spontana och långvariga applåder av KY eleverna. Både jag och eleverna ställde oss lite undrande vad det hela handlade om? Men eleverna fick kommentarer som att "nu" äntligen förstod de kapitalstockar och styrning av räntor via uppköp och försäljning, konditionalitetsdiskussionen efter bankkrisen, riksbankstänket kring krisprogrammet, baltikumkrisen och kopplingen till den finansiella sfären både i Euuropa och Sverige.
Det är första gången jag i FINEK sammanhang får uppleva att våra elever får spontana applåder. Jag har upplevt det i UF sammanhang tidigare, men det här var något märkligt. Att vuxna studenter visar sina yngre kollegor spontan uppskattning och dessutom ville diskutera och kommentera det som eleverna redovisade. Det kommer jag att leva länge på. Synd att jag inte hade kamera och dokumentera händelsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0